Lærervejledning

Danskmindretal.dk har til formål at præsentere elever nord for grænsen for hverdags- og kulturlivet i det danske mindretal syd for grænsen. Gennem forskellige aktiviteter og opgaver er hensigten med læremidlet, at elever får indsigt i det danske mindretal gennem det digitale møde med autentiske unge fra det danske mindretal. 

Den historiske kontekst

I 1864 blev Danmark decimeret og det danske mindretal i høj grad aktualiseret. I 1914 deltog 30.000 sønderjyder på tysk side, hvoraf 5300 faldt i krigen. Tysklands krigsulykke banede vejen for folkeafstemningen i 1920 og Genforeningen med Danmark for Nordslesvig. Efter 2. verdenskrig ophørte alle drømme om at Slesvig skulle blive dansk, og derfor begyndte mindretallet at organisere sig og blive en vigtig spiller for forståelse og sameksistens i grænselandet.

Resultatet blev et grænseland, der med tiden fik to meget veldefinerede demokratiske mindretal; et grænseland, der gav rum for, at en helt anden identitetsdannelse kunne blomstre i brydningen mellem konflikt og integration. Udviklingen i det dansk-tyske grænseland bliver ofte fremhævet som mønstereksempel på, hvordan flertal og mindretal er gået fra konflikt til fredelig sameksistens og hvor mindretallene i dag er aktive medborgere i det samfund, de bor i.

Hvis viden om og erfaring med mindretallets historiske og aktuelle betydning for Danmark som nation og demokratisk samfund kvalitativt skal løftes, er det helt afgørende, at undervisningen behandler problemstillinger som:

- Hvad kan vi bruge det danske mindretal til?

- Hvem er det danske mindretal?

- Hvorfor er der et dansk mindretal?

- Hvordan er mindretallet forankret i en bestemt identitet på baggrund af en historisk udvikling i grænselandet?

- På hvilke måder har mindretallet været med til at redefinere vores forhold til vores naboer fra krig til sameksistens?

- Og hvordan har denne historiske udvikling gjort grænsen unik i forhold til resten af Europa?

Det er denne forståelse læremidlet søger at adressere på en ny og varieret måde. Netop her ligger vigtigheden i formidlingen af det danske mindretal og forståelsen af dets historiske og aktuelle betydning for danske elevers læring og dannelse. 

Der tilbydes tre temaer til historie og der kan arbejdes både emnebaseret og tematisk med læremidlet:

1. På grænsen af grænser

2. Identitet i mindretal

3. Husker du? Historiens mærker

Af Hildegunn Juulsgaard Johannesen

På "Det danske mindretal i Sydslesvig" bruger vi cookies for at give dig en bedre oplevelse. Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere optimalt. Cookies giver os viden om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre indhold og funktionalitet for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling.