Lærervejledning
Danskmindretal.dk har til formål at præsentere elever nord for grænsen for hverdags- og kulturlivet i det danske mindretal syd for grænsen. Gennem forskellige aktiviteter og opgaver er hensigten med læremidlet, at elever får indsigt i det danske mindretal gennem det digitale møde med autentiske unge fra det danske mindretal.
Mindretallet fortæller
Elever på skoler i Sydslesvig har bidraget til de tekster, der indgår i en væsentlig del af materialerne i den danskfaglige del. Forløbet er gennemført i foråret 2016, hvor eleverne i 8. klasse har arbejdet med beretning som tekstgenre – herunder biografi og livsfortælling.
At skulle forholde sig til egne livsfortællinger i en periode af livet, hvor alt ligger foran én og hvor man næppe fokuserer på de elementer, der har formet én hidtil, er et spændende arbejde på mange måder. Dels fordi det i denne kontekst ”tvang” eleverne til at reflektere over deres egen identitet som sydslesvigere med flere sprog under huden. Hvem er jeg egentligt? Hvorfor går jeg i en dansk mindretalsskole i Nordtyskland/Sydslesvig? Dels fordi at skrive i en særlig form og reflektere sproget udfordrer de danskfaglige kompetencer på nye måder. At foretage kvalificerede sproglige valg og sætte teksten sammen med billeder i en multimodal tekst var særligt udfordrende, for hvordan kan billedet på én måde sige mere eller mindre end det, eleven skriver? Og var der en særlig sydslesvigsk ikonotekst?
I en tid, hvor de store fortællinger ikke længere er bærende, får den lille selvfortælling plads, og i dette materiale ligger der et dannelsesgrundlag, som på en gang fremhæver elevens egen selvbiografi, men set i en mindretalssammenhæng og i forhold til dannelse og identitet, så spiller den særlige mindretalsfortælling også en rolle, for hvilken gavn har man af at fortælle sig selv, hvis man ikke kan se hvilken større fortælling, man er en del af? Derfor er der rige muligheder for at dykke ned i de historiske fortællinger om et mindretal og spejle det med det man ser blandt de unge i dag. I de tekster man kan møde afspejles jo en moderne selvfortælling om tilhørsforhold og identitet.
Læs mere under denne vejledning
Af Anette Elisabeth Krenzen